Pedagogische visie

Op de Regenboog vinden wij verschillende dingen belangrijk. Zo vinden wij het erg belangrijk dat alle leerlingen met plezier van en naar school toe gaan. Hier zorgen wij voor door een veilig pedagogisch klimaat te creëren. Waarin alle leerlingen zich prettig kunnen ontwikkelen en voorbereid worden op hun deelname in de maatschappij. Hierbij vinden wij respect naar elkaar toe erg belangrijk. Zodat iedereen zich veilig, gewaardeerd, geaccepteerd en vertrouwd voelt.

Binnen de school leren de leerlingen om veel samen te werken. Wij vinden het belangrijk dat er een duidelijke, maar fijne sfeer is waarin de leerlingen zich durven te uiten, fouten durven te maken en van elkaar leren.  Wij willen als school leersituaties creëren waarin alle leerlingen zich veilig voelen en hierdoor een positief zelfbeeld kunnen ontwikkelen. Succeservaringen zorgen ervoor dat leerlingen zelfvertrouwen ontwikkelen waardoor het beste uit elke leerling wordt gehaald.

Op de Regenboog vinden wij contact met de ouders erg belangrijk. Dit blijven wij stimuleren door de ouderraad, medezeggenschapraad, informatieavonden, ouderavonden en klassenouders. Alle ouders worden betrokken bij het onderwijs en wij zorgen ervoor dat de ouders op de hoogte zijn en blijven.

Wederzijds respect en eerlijkheid vinden wij een vanzelfsprekendheid op de school.

 

Onderwijskundige visie

Op de Regenboog willen wij gaan werken met een dagprogramma. Bij de onderbouw is dat een bord wat te vinden is in de klas. De bovenbouw krijgt meer vrijheid en verantwoordelijkheid om de volgorde van de zelfstandige werktaken zelf te bepalen. Hierdoor willen wij de kinderen stimuleren om zelfstandig te werken en zich daarin te ontwikkelen. Als de kinderen klaar zijn met de verplichte taken kunnen zij verder met de keuzetaken.

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren om goed samen te werken. Ook wanneer de leerlingen hulp nodig hebben vinden wij het belangrijk dat de leerlingen hier samen uit komen. Bij het samenwerken maken wij gebruik van omgangsregels, zodat de leerlingen elkaar niet storen. De leerlingen krijgen door alle jaren heen een goede afwisseling tussen samen en zelfstandig werken. 

De hoogbegaafde kinderen hebben naast de werktaken in de klas ook hun eigen programma. Hiermee kunnen ze buiten de klas mee aan de slag. Twee keer per week gaan de kinderen gezamenlijk naar de plusklas en kijken naar de opdrachten die ze gemaakt hebben en die ze nog moeten doen.

Wanneer er geconstateerd wordt dat een kind meer hulp nodig heeft bij een bepaald vak, dan wordt er samen met de leerkracht en de intern begeleider gekeken naar mogelijke opgaven die op het niveau van het kind liggen. Voor deze kinderen is het belangrijk dat ze ook succeservaringen hebben.

Op onze school is er ook een taalklas aanwezig. Kinderen die Nederlands niet als moedertaal hebben en daardoor moeite hebben met net Nederlands, kunnen hier terecht. Dit geldt alleen voor de kinderen vanaf groep 3. De kinderen zijn in deze klas bezig met het leren van de Nederlandse taal door middel van taalspellen, taaloefeningen en interactie tussen hen en de leerkracht.

Wij vinden het belangrijk dat de kinderen hun eigen talenten kunnen ontwikkelen en deze talenten kunnen laten zien aan de rest van de kinderen. Dit willen wij doen door meer aandacht te besteden aan de expressie vakken (muziek, drama, beeldende vorming, jeugdliteratuur). Daarnaast organiseren we meerdere keren per jaar een open podium, waarop ieder die dat wil zijn/haar talent kan laten zien.

Op onze school hanteren wij het continurooster. Dit houdt in dat elke schooldag om 8.30 uur begint en om 14.00 uur eindigt. Wij zijn van mening dat dit voor meer rust zorgt voor de leerkrachten, ouders en vooral voor de kinderen.