Levensbeschouwelijke identiteit

Wij, als team, hebben ervoor gekozen om de huidige Pionier en de Bron samen te voegen tot één basisschool. Hierbij hebben we gekeken naar de religieuze achtergronden van de scholen. Al gauw kwamen we tot de conclusie dat deze scholen op dit gebied ver uit elkaar lagen. Wij willen ervoor zorgen dat hier een goede middenweg in komt. Deze middenweg willen wij vormen doormiddel van verschillende projecten en de methode Hemel en Aarde. Hieronder leggen wij uit hoe we dit gaan vormgeven.

 

  • Projecten

Ieder jaar werken wij aan verschillende projecten. Deze projecten duren ongeveer 4 tot 6 weken. (afhankelijk van het thema). Een project bestaat uit een thema die gekoppeld wordt aan een actueel onderwerp. De projecten worden uitgevoerd naast de standaard lessen. Binnen deze projecten worden zowel religieuze als maatschappelijke situaties besproken en voorgelegd. Hierbij komt ieder zijn eigen achtergrond/religie naar voren, dit zorgt voor een veilig en vertrouwd gevoel in de school. Ook zorgt het ervoor dat de kinderen inzicht krijgen in de verschillende religies en hiervoor respect tonen. Na iedere 4 tot 6 weken van het project, komt er een afsluiting waarbij de kinderen presenteren wat ze hebben geleerd en gemaakt. Hierbij zijn de ouders van harte uitgenodigd.

 

  • Dagopening

Elke dag beginnen wij in een kring. Hierbij krijgt elke leerling de gelegenheid om te bidden of om na te denken over zijn/haar dag. Elke ochtend worden er verhalen verteld. Hierbij moet u denken aan 2 keer per week een religieus verhaal en 3 keer per week een hedendaags verhaal. Dit doormiddel van de methode ‘Hemel en Aarde’.

 

  • Methode

Wij hebben als school gekozen voor de methode Hemel en Aarde, omdat deze methode goed past binnen onze school. De methode werkt met verschillende thema’s en daagt kinderen uit om zelf te ontdekken. Dit vinden wij als school erg belangrijk. Binnen de projecten werken wij ook met de thema’s uit hemel en aarde, dit is handig want zo sluit de methode ook aan bij onze projecten. Ook laat deze methode de kinderen nadenken over een bepaalde visie van levensbeschouwing, zonder dat je ze iets oplegt. Hier staan wij voor, iedereen mag zijn eigen mening geven en wij hebben respect voor alle geloven en culturen.

 

  • Feestviering in de school

Omdat wij een school zijn die alle achtergronden toelaat en accepteert. Vieren wij verschillende  feesten binnen de school. Een van die feesten is kerst. In het project vlak voor kerst gaat elke klas zich verdiepen in een geloof. Tijdens de kerstviering gaan de leerlingen langs alle klassen om meer te leren over de verschillende geloven. Na deze viering gaan alle leerlingen terug naar hun eigen klas en gaan ze samen dineren. Binnen de klassen mag elke leerling een gerecht (iets kleins) meenemen, dat past bij zijn of haar eigen geloof. We maken met zijn allen een buffet en de leerlingen mogen van alles wat proeven. Zo leren zij  ook wat kinderen uit andere geloven/culturen eten en wat zij belangrijk vinden. Wij vieren dit feest op deze manier, omdat we het belangrijk vinden dat kinderen over elk geloof iets leren en dat ze ook elk geloof respecteren.

 

  • Godsdienstige vorming in de klas

Op onze school krijgt iedere leerkracht een cursus om goed godsdienstige vorming te geven. Dit zorgt ervoor dat iedere leerkracht zijn/haar eigen klas les kan geven. We kiezen hier bewust voor, omdat iedere leerkracht zijn/haar eigen klas het best kent en hierop kan inspelen tijdens de les.

Samen of zelfstandig werken

Op SWS de Regenboog werken wij met werktaken. De leerlingen krijgen in de loop van de jaren meer vrijheid om zelfstandiger aan deze opdrachten te werken. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren om goed samen te werken. Ook wanneer de leerlingen hulp nodig hebben vinden wij het belangrijk dat de leerlingen hier samen uit komen. Bij het samenwerken maken wij gebruik van omgangsregels, zodat de leerlingen elkaar niet storen. De leerlingen krijgen door alle jaren heen een goede afwisseling tussen samen en zelfstandig werken.